Kaiteriteri, Westport & Lake Mahinapua

2012-03-15  |  07:25:56

Det ar full rulle for oss just nu. Har hunnit med tva natter i Kaiteriteri, en natt i Westport och en natt i Lake Mahinapua - och just nu ar vi i Franz Josef - sedan sist gang vi skrev.

Fran Wellington till Kaiteriteri fick vi ta farjan over till sydon. I Kaiteriteri hade vi planerat att hoppa skydive i Abel Tasman nationalpark men vi fick tyvarr veta nar vi kom dit att vaderprognosen for de kommande dagarna inte sag bra ut, och eftersom de aldrig flyger nar vadret ar daligt hade de stallt in flygningarna och skickat in planet pa service. Naturligtvis hade vaderprognosen varit helt at h*lvete - som den alltid brukar vara - och vadret var istallet kanon de dagar vi var kvar i Kaiteriteri. Sa om de inte hade skickat in planet pa service just da hade vi kunnat hoppa, men istallet blev det en vandringstur for oss i nationalparken och lite salsafari (eeh, alltsa djuret sal - a med tva prickar over ni vet.. inte latt nar man inte har de tre sista bokstaverna i alfabetet pa tangentbordet. ;)).

Nationalparken var i alla fall huuuur fin som helst och det gjorde oss inte sa mycket att det inte blev nagot skydive, vi ska forsoka gora det i Wanaka istallet - eller i varsta fall Queenstown om vadret skulle vara daligt igen nar vi kommer till Wanaka.

Efter Kaiteriteri akte vi mot Westport och harifran borjar en av varldens top ten most scenic drives och slutar i Queenstown, dit vi kommer om nagra dagar. Vi var lite sugna pa jet boating i Westport, men snubben som korde baten hade varit tvungen att resa ivag av personliga skal sa det blev installt. Vi far se om vi hinner med jet boating i Queenstown, men egentligen ar det inte jatteviktigt.

Pa kvallen gick istallet alla pa bussen en promenad i solnedgangen och sedan blev det lite vin-/ciderdrickande i slutet av walken.

En ganska kul grej var att varan busschauffor startade en liten tavling at oss alla pa bussen nar vi kom till Westport. Tydligen var det inte alltfor ovanligt med inavel i staden och hon menade att manga av invanarna var riktigt fula, med lite extra fingrar, knolar och diverse. Sa vart uppdrag var att ta kort pa den fulaste invanaren och vinnaren skulle fa sina kort och filmer fran bungy jumpet i Queenstown gratis. Tror tavlingen blev lite bortglomd tyvarr, sa det blir nog ingen som far vinsten alls. Jag och Robin sag dock en riktig fuling pa mataffaren men lyckades inte vara diskreta nog att pilla upp kameran och ta ett kort, sa det blev inget med det for oss heller.

Dagen darpa akte vi mot Lake Mahinapua och stannade langs nagra stallen pa vagen, bland annat for att spana in pancake rocks och blow holes i Punakaiki. Val framme i Lake Mahinapua fick vi alla bo pa ett riktigt udda men charmigt stalle, med en 90-arig gubbe som drev hela "hotellet" och puben. Enligt tradition ar det maskerad varje kvall Kiwibussen besoker puben, det ar bara Kiwipassagerare som bor dar och far komma in pa puben sa vi hade den helt for oss sjalva kan man saga. Pa vag mot Lake Mahinapua skulle alla komma overens om en tema, och eftersom ingen backpacker har sarskilt mycket pengar alla lagga pa utkladnadskostymer sa kom vi fram till ett mycket passande tema: sopsackar. Alla skulle kla ut sig i sopsackar pa ett eller annat vis, sa i princip hela eftermiddagen bestod av att forsoka skapa de harliga kreationerna vi skulle ha pa oss senare pa kvallen.
Aven har var det tavling saklart - den som hade den snyggaste utkladnaden skulle vinna att fa gora canyon swing i Queenstown, som kostar runt tusenlappen, sa ganska harlig vinst anda!

Jag fixade mig en batmandrakt medan Robin gjorde en kostym a la Johnny English.
Vi har traffat och borjat hanga en del med ett gang svenskar pa bussen, ett par fran Trollhattan och tva tjejer och tva killar fran Kristianstad, varav en av tjejerna visade sig vara Amanda Fondells storasyster. Det blev Johannes fran Trollhattan som tog hem priset for basta utkladnad i hans sjojungfrudrakt, haha - det var ganska klockrent! ;)

Tidigare var vi bytt bussar ganska ofta for att vi valt att stanna lite extra natter pa vissa stallen och inte hangt med samma gang hela tiden, men nu verkar vi bli samma gang i atminstone en vecka och det ar riktigt kul att man hinner lara kanna varandra lite battre! Sara och Johannes fran Trollhattan var med fran var forsta buss men sedan "kom vi ifran varandra" under nagra nagar men hamnade pa samma buss igen i Kaiteriteri, sa de borjar vi kanna ganska bra nu. Skaneganget hamnade pa samma buss som oss i Kaiteriteri ocksa och hanger med hela vagen till Queenstown. Gillar verkligen vart "bussgang" nu och alskar hela grejen med Kiwibussen! Sa himla bekvamt och roligt satt att se Nya Zeeland pa - kan verkligen rekommendera det! ;)

Idag har vi tagit oss till Franz Josef dar vi blir kvar tva natter. Vadret idag har inte varit kanon om man sager sa, sa efter att vi kom fram har det bara blivit en liten tupplur, bastu (jaa, nu satan borjar vi komma till kallare klimat!) och tvatta klader. Imorgon daremot ska vi ut pa en hel dagstur i glaciarerna, blir nog haftigt och sakert ganska jobbigt! Ser fram emot det (och haller tummarna for att vadret ska vara bra!)....

2 kommentarer Kommentera

Postat av Maria  |
2012-03-15  |  20:18:52

Kul att ni är ett härligt gäng på er busstur. Alla är väl likasinnade som gör en sån resa. Måste säga att jag är riktigt imponerad över naturen på NZ. Verkar huuuur fint som helst. Är också imponerad över er kreativitet. Riktigt snygga kreationer med små medel. Jag ska hålla båda tummarna för att ni ska få fint väder på er glaciärvandring.

Massa kramar.

/M

Postat av Pia  |
2012-03-16  |  16:38:46

Alltid roligt läsa om Era äventyr. Underbar natur,härliga människor Ni träffar, skojiga upptåg. Håller tummarna för fint väder till Eran glaciärvandring. Många kramar :)