Cairns

2012-02-28  |  01:23:02

Herregud vad tiden gar fort! Sista dagen i Cairns och aven den allra sista i Australien! Imorgon tar vi flyget till Nya Zeeland, ser verkligen fram emot att fa komma dit!

Under vara sex dagar i Cairns har vi bland annat gett oss ut pa annu en snorklingstur och en dagstur till Kuranda.
Snorklingsturen var riktigt lyckad, forutom de tva forsta timmarna av sjosjuka for oss bada! ;) Pa en stor katamaran akte vi ut till tva vackra rev dar vi simmade omkring i ungefar tva timmar pa varje stalle - tiden gar riktigt fort nar man snorklar, kandes mer som en halvtimme an som tva timmar!
Sag flera stoooora fiskar som simmade laskigt nara och vattnet var riktigt klart sa korallerna hade extra starka farger. Nagra rockor sag vi och Robin hade turen att fa simma bredvid tva stora havsskoldpaddor, tydligen helt oradda sa han kunde simma efter den ena i flera minuter. Lite avundsjuk blev jag ju! ;) Robin filmade, sa bevis finns att se nar vi kommer hem! ;)

Dagen efter snorklingen akte vi gondol genom regnskogen upp till en stad som heter Kuranda dar vi kollade in alla sma marknader och en liten djurpark dar jag fick krama en koala! ;D Bild kommer - hihiiiii! ;)

Tillbaka till Cairns fran Kuranda akte man ett gammalt tag med rals som snirklade sig igenom regnskogen nedfor kullen, tror allting var byggt 1910 sa det var lite harlig gammaldags kansla att sitta i det taget och passera vattenfall och andra vackra vyer.

Igar firade vi var nast sista kvall i Australien med att ga till en restaurang vid vattnet och kaka middag, darefter blev det dessert pa cafe och en promenad langs esplanaden. Tillbaks pa vart rum drack vi vin med brie och snacks. ;)

Hostelet vi bor pa har i Cairns ar riktigt bra, Tropic Days heter det och rekommenderas verkligen for nagon som tankt aka till Cairns! ;)

Idag behover vi tvatta alla vara klader, packa ihop vara ryggsackar och forbereda lite infor resan till Nya Zeeland, sa det blir lite av en nyttodag och inte sa mycket annat roligt. Men sadant behover goras det med!
Far se om jag lyckas fa upp nagra bilder, det verkar tyvarr inte sa for tillfallet, men vi haller tummarna!

Vi far se hur mycket vi kommer ha tid att skriva pa bloggen i NZ, tempot ar gaaaanska hogt sa det kan bli svart, men vi ska gora vart basta! ;) Pa 25 dagar ska vi hinna med 15 olika stader, sa det sager val en del om hur fullt upp vi kommer ha det! ;) Men vi ar reeeeeeeeeedo for ett riktigt javla aventyr i NZ - here we come! :D

Sakna oss inte allfor mycket och ha det bra sa hors vi forhoppningsvis inom kort! :)

0 kommentarer Kommentera

Airlie Beach

2012-02-21  |  08:46:17

Sitter pa ett internetcafe och irriterar mig over att alla datorer har damp och inte kan ladda upp vara bilder!
Vi har maaaaaassor att visa! Hoppas det gar att fixa inom kort.

Hur som helst har vi haft en helt underbar segling i Whitsundays i tre dagar.
Vi har snorklat och dykt med tuber och vi har inte bara sett fantastiska korallrev och fargglada fiskar, utan aven hajar, delfiner, stingrockor och havsskoldpaddor pa riktigt nara hall! Amazing! ;D
Solnedgangarna var ocksa helt fantastiska, de andra personerna pa baten var jattetrevliga och maten var bra, chill pa kvallen med cider och snacks - allt har varit kanooooon helt enkelt! :D
Enda saken vi har att klaga pa ar att var kapten var aningen knepig, ena stunden trevlig och andra stunden dryg och otrevlig. Men vad gor det nar allt annat var sa awesome? ;)

Hatar som sagt att vi inte kan lagga upp nagra bilder, det blir ju inte mindre ju langre tiden gar om man sager sa! ;)
Fast ni vill nog inte se nagra bilder anda forresten, ni blir bara for avundsjuka, MOAHAHAAAA! ;D

Imorgon blir det nattbuss (yeeeeey?  -.-) till Cairns. Hoppas vi far tag pa lite billigare internet och battre datorer dar.
Tills dess, ha det bra!

3 kommentarer Kommentera

Fraser Island

2012-02-15  |  09:00:53

Oj oj, har inte hunnit skriva har pa jattelange nu, har varit fullt upp for oss och inte latt att fa tag pa internet overallt.
Sedan forra inlagget har vi hunnit med en langpromenad i nationalparken i Noosa, tagit bussen till Hervey Bay och varit pa Fraser Island i tre dagar.

Nationalparken i Noosa var hur vacker som helst, en riktigt skon promenad pa fyra timmar dar vi tog massor av kort. Onskar jag kunde lagga upp bilder nu men det finns inga USB-portar att komma at pa denna datorn sa det blir varken bilder fran Noosa eller Fraser Island att se idag tyvarr.. :(

Efter promenaden i nationalparken blev det en tupplur vid poolen pa hostelet och sedan ivag for att handla lite mat. Vi festade till det pa kvallen med nachochips och sura maskar (som jag langtat efter sedan sist gang jag var i Australien! ;)), en varsin ol/cider och en flaska rose. Harligt att kunna lyxa till det sa pa en vanlig torsdag! ;)

Dagen efter tog vi bussen till Hervey Bay, kande mig som hemma da vi bor pa samma hostel som sist gang jag var har. Nar vi checkade in pa nytt igar efter Fraser Island fick vi till och med samma rum som jag hade for fyra ar sedan! Tva natter efter att vi anlant till Hervey Bay akte vi ut pa var Fraser Island-tur i tre dagar.

Forsta dagen vandrade vi genom regnskog till Basin Lake, gick langs Wangoolba Creek och badade i Lake McKenzie. Lake McKenzie var ett riktigt paradis med vit sand och kristallklart vatten, och det basta av allt var att det ar en sotvattensjo sa man blir inte alldeles klibbig och acklig som man kan bli efter att ha badat i saltvatten.
Finns flera olika sjoar pa Fraser Island och ar nagra av de med renast vatten i hela varlden. Det tar ca. 80 000 - 100 000 ar for vattnet att fardas hela kretsloppet runt da det filtreras genom sa mycket sand (hela on bestar av sand och ar varldens storsta sando - you know!).

Andra dagen akte vi upp mot en utkiksplats kallad Indian Head och pa vagen dit tog vi en flygtur i ett litet propellerplan som lyfte direkt fran stranden. Var haftigt att se on fran ovan med all regnskog, alla sanddyner, sjoar och havet. Efter flygturen fortsatte vi upp mot Indian Head och fick se en riktigt harlig utsikt! Nedanfor i vattnet sag vi rockor och en haj.
Efter en riktigt svettig lunch pa stranden fick vi antligen svalka av oss i Champagne Pools, dar havet ar "inbaddat" i klippor och gor det sakert att bada dar. Annars rekommenderades det inte att bada i havet pa just den kustsidan, da undervattensstrommarna ar extremt starka och det finns bade tigerhajar och farliga maneter i vattnet.
Efter Champagne Pools akte vi mot Eli Creek och stannade till pa vagen vid skeppsvraket Maheno och Pinnacles Coloured Sands, traffade aven pa en dingo. Framme vid Eli Creek hoppade vi i det riktigt svalkande och rena vattnet och vandrade motstroms uppfor tills vi tillslut vande och flot med hela vagen ned igen - riktigt harligt!
Efter kvallsbuffen blev det tva kalla cider/ol och kortspel innan vi som tva doingar la oss och sov.

Sista dagen var vi bara sex stycken med var guide. Dagarna innan hade vi varit ca. 20 men det gick att valja mellan tvadagars- eller tredagarstur och de flesta hade tydligen valt tvadagars. Skont att vara sa fa! Blev en riktigt relaxad dag da vi inte var sa manga och tempot var lite lugnare.
Vi akte forst till Lake Wabby och badade med catfishes, ganska stora som inte alls hade nagot emot att simma bara nagra decimeter ifran en. Sjon lag precis vid Hammerstone Sandblow och det sag ut som en stor oken, med en sjo i utkanten - ganska haftig syn. Vi tog en lunch pa Eurong Beach Resort och akte sedan till Lake Birrabeen, vart sista stopp. Efter lite chill vid den sjon begav vi oss mot farjan pa de skumpiga sandvagarna i var fyrhjulsdrivna buss.

Riktigt tur med vadret hade vi alla tre dagarna ocksa och vi ar supernojda med turen!

Idag har blivit en riktigt lugn dag i Hervey Bay. Vi har handlat mat, tvattat och hangt klader och ikvall ska vi packa for att bege oss mot Airlie Beach imorgon kvall med nattbussen.

Jag tankte sa klart att jag skulle ladda upp alla bilder idag, fran bade Noosa och Fraser Island, men som sagt finns ju ingen USB-port pa denna datorn sa det blir inget med det. :( Hoppas bara att jag hinner ladda upp innan vi beger oss ut pa segligen i Whitsundays, kommer ligga riktigt efter med bilduppladdningen annars! ;)
Som ni sakert forstar kan jag inte ladda upp alla bilder vi tagit, utan far valja ut nagra fa som visar det mesta, resten far ni se nar vi kommer hem! ;) Hall utkik efter bilderna sa kommer de forhoppningsvis om nagon dag. :)

Vi hinner forhoppningsvis med ett inlagg till innan vi aker ut pa seglingen, annars hor ni inget mer av oss forran om fem-sex dagar. Ha det bra sa lange, vi ska njuta lite at er med! ;)

4 kommentarer Kommentera

Beach horse riding

2012-02-08  |  10:36:42

Nu kan jag kryssa av "rida langs stranden" pa min att-gora-innan-jag-dor-lista! ;)
Sa har snygga var vi:
(Kunde inte ta med min Nikon D5100 for den var lite for klumpig, sa fick ta med var undervattenskamera, inte varldens basta bilder, irriterar mig bara for att jag ar sa bortskamd med min nya Nikon! ;) Men huvudsaken ar att ni ser att det ar vi pa bilderna... ;))

En riktigt harlig upplevelse! Vi var ett gang pa bara fyra stycken, plus guiden, som red ivag pa stigar genom skogen fram till stranden och red langs vattnet. Solen sken hela tiden forutom just en minut pa stranden nar det borjade regna ratt sa rejalt och vi blev i princip genomblota. Sedan sken solen igen, sa kladerna torkade ganska snabbt.. ;) Kande mig riktigt rofylld nar jag skumpade fram dar pa hastryggen precis vid vattenbrynet, med tanken pa att jag ar pa varldens haftigaste resa med varldens underbaraste pojkvan. Livet ar bra underbart ibland!

Nu har det precis varit "all you can eat pizza" har pa hostelet sa vi har atit oss rejalt matta! Som sagt, asbra hostel som verkligen rekommenderas, och aven Noosa! Sjukt fint har. Imorgon blir det en tur i nationalparken. Ser fram emot det.

Ha det bra alla godingar som langtar efter oss dar hemma! ;)

2 kommentarer Kommentera

Noosa

2012-02-07  |  10:47:37

Vi befinner oss just nu i Noosa, ar redan sa himla nojd att vi akte hit trots att vi bara varit har en och en halv dag. Hostelet ar toppen - som vilket frascht hotell som helst, fast billigt som ett hostel. Flachpackers Noosa heter det, kan verkligen rekommendera det om nagon annan tankt sig till Noosa. ;) Staden verkar vara jattefin ocksa, och vad vi hort ska nationalparken vara ett riktigt paradis, vi tankte ta oss en vandringstur dar i overmorgon.

Idag har vi varit pa Australia Zoo, sjalvaste Crocodile Hunter's, Steve Irwins, egna zoo. Bade jag och Robin ar ganska fascinerade av Steve Irwin och annu mer fascinerad blev jag idag efter att ha sett mer om vad han gjort for att radda och bevara vilda djurarter. Sa det var ju klart att vi var tvungna att ta oss en tur till hans zoo, aven fast jag annars inte ar jatteimponerad av att se djur pa zoo sa dar. Men vi fick klappa koalor och kangurur och da blev det andra bullar for Jennifer minsann - da trivdes jag! ;)

Imorgon blir det "beach horse riding". Att rida langs stranden har statt pa min att-gora-innan-jag-dor-lista (japp, jag har faktiskt skrivit en!) sa det var val lika bra att boka in det pa denna resan eftersom jag prickar av en hel del andra saker pa den listan overhuvudtaget under de har manderna! ;D Kommer val inte bli preciiis sa glamourost som i filmerna, men hastridning pa stranden som hastridning pa stranden, det ska bli kul! Blir en syn att se bade mig och Robin pa en hast! ;)

Efter Noosa drar vi ivag till Hervey Bay. Kanner att tiden kommer ga riktigt fort i Australien.

Sitter och laddar upp lite nya bilder till galleriet nu, de kommer val upp inom nagra minuter, check it out!

Just chillin' with our mate.

4 kommentarer Kommentera

Byron Bay

2012-02-05  |  08:04:22

Har inte blivit uppdaterat har pa nagra dagar nu. Vi har spenderat tre dagar i Sydney sedan sist och nu ar det var andra dag i Byron Bay. Redan imorgon drar vi vidare till Noosa.

I Sydney blev det mest att ga i affarer och en liten sightseeingtur i staden, eftersom det regnade konstant alla tre dagarna.. Typiskt! :/ Men vi valde att inte stanna dar sa lange eftersom jag sedan sist gang kande att det fanns roligare stallen att spendera tid i an just Sydney, synd bara att det aldrig blev nagot bad pa Bondi Beach.

Vi tog nattbussen till Byron Bay, pa harliga 12 timmar och bor nu pa ett hostel precis bredvid stranden. Vadret ar hur skont som helst men var snorkeltur med havsskoldpaddor som vi sett fram emot idag blev installd, pa grund av att vagorna till havs var sa stora, sa lite besvikna ar vi val. Men det ar sadant man far rakna med och eftersom vart tidsschema ar sa tajt och vi aker fran Byron Bay redan imorgon kunde vi inte omboka till nagon senare tur.

Pa vagen till Byron Bay sag vi for ovrigt kangurur skutta vid vagkanten, ett tecken som fick oss att kanna att vi verkligen var i Australien, vilket det inte riktigt kandes som i regniga Sydney.

Nu maste vi dra, det blir forhoppningsvis mer uppdateringar i Noosa.
Bilder kommer vid nagot annat tillfalle, hall ut sa lange! ;)