Hejdå Bali, hej Aussie!

2012-01-31  |  09:00:44

De sista dagarna på Bali har varit rätt softa, mest strand, pool och chill. ;) Nu längtar vi vidare till Australien där det blir lite mer full fart! Vi känner oss rätt "mätta" på Bali nu, trots att det har varit otroligt häftigt och skönt att vara här. Men nu längtar vi efter att dra vidare på nya äventyr! ;)

Igår myste vi till det ordentligt eftersom det var vår sista kväll på Bali, jag drog till och med på lite mascara kvällen till ära, vilket jag inte gjort på en hel vecka! ;) Vi käkade lite mat på en mysig restaurang precis vid stranden, sedan satte vi oss på en filt vid vattnet med lite chips, torkad frukt, jag med en cider och Robin med en öl. Livemusik i bakgrunden och helt plötsligt skjuter någon upp lite fyrverkerier - allting blev precis som i en romantisk film! ;)

Imorgon klockan sju lokal tid landar vi i Sydney, ska bli spännande att komma tillbaks och se hur väl jag känner igen mig. Fyra år senare ska jag nu äntligen få komma tillbaks till landet som jag blev så kär i! ;) Yeay! Australien kommer bli awsome! Vi är båda sjukt taggade! :D

Tog oss en Pina Colada på en restaurang längs stranden en utav kvällarna.. Chill! ;)

Livet leker ;)

2012-01-28  |  11:33:19

Aningen brända sitter vi nu på internetcafet igen efter en ganska soft dag i solen. Natten var ganska sömnlös för det blixtrade och åskade så hela rummet lystes upp varannan sekund och huset skakade av muller ungefär var tredje - helt sjukt! Men vädret idag har varit jättebra, så vi stekte på rätt rejalt vid poolen och lyckades såklart bränna oss.

Gårdagen och dagen innan var däremot lite mer händelserika. I torsdags spenderade vi hela förmiddagen på spa. Jacuzzi, bastu, helkroppsmassage, peeling for hela kroppen, ansiktsbehandling med peeling och mask, ansiktmassage, nackmassage, blombad och hårinpackning, hälsote och drink fick vi för ca. 700 kr per person. Heeeeelt okej! ;)

Igår lämnade vi Sanur och åkte ut på upptäcksfärd med en härlig balineskille. ;) Han var riktigt kunnig och kände till vägarna i Bali hur bra som helst. Han körde oss på småvägar så att vi fick se "riktiga" Bali, utanför turistområdena. Vi körde förbi vackra risfalt, tempel och skogar och gjorde flera stopp på vägen. Vi tog ett längre stopp vid Monkey Forest, där fick man gå och besöka ett tempel med massor av apor runt omkring som hoppade upp på våra axlar. Sedan åkte vi vidare till ett vattenfall där vi fick vandra en bit genom regnskog för att komma fram. Vi skulle egentligen till ett större vattenfall men dagen innan hade det varit storm och träd hade fallit över vägen så det var omöjligt att ta sig fram. Som tur var kunde vår kille visa oss till ett annat lite mindre vattenfall, och det dög det med.

Han berättade massor om naturen medan vi gick genom regnskogen och han visade oss bland annat vaniljträd, två olika sorters kaffeträd, kakaoträd, kanelträd, chiliplanta, trumpetblomma som kan användas som drog och någon slags rot som kunde användas som färgämne och läkemedel.
Vi var tvungna att ge honom dricks för vi var så nöjda med honom. För hela dagen med honom betalade vi bara ca. 200 kr var, och vi är supernöjda med dagen! Vi kanske ringer honom någon mer dag innan vi åker härifrån. :)

Livet leker än så länge! ;)
Nu blir det käääääk!

Lite fler bilder finns i galleriet, men ännu mer kommer..

Äntligen framme!

2012-01-25  |  12:03:45

Igår anlände vi till Bali efter en rätt så lång flygresa. Hotellet är vi än så länge jättenöjda med, bra läge, trevlig personal och rena, bra rum. Idag har vi inte gjort särskilt mycket, mest promenerat runt i Sanur och slappat vid poolen. Typ 35 grader varmt men ganska disigt väder så ingen bränna än, men det är bara skönt. ;)

Imorgon ska vi spendera hela förmiddagen på spa och sedan pressa lite på stranden om solen skiner. Vi ska även försöka hitta det svensktägda smörgåscafet vi hört ska finnas här i närheten.

Nu ska vi köpa oss något mysigt inför kvällen och beställa room service, måste ju testat på när det är så billigt! ;)
Vi köpte oss förövrigt ett varsitt par tofflor idag, likadana men från två olika ställen. Robin prutade ner sina från 150 000 rupies till 120 000 rupies medan jag fick mina för 40 000 med ett startpris på 50 000, haha jättebra affär för Robin! ;)

Ha det gött i kalla Sverige så hör vi av oss snart igen! ;)

Fler bilder finns i galleriet.. :)

Livet i en ryggsäck

2012-01-21  |  22:57:09

Imorgon startar det - livet i en ryggsäck. Vi flyger ju inte förrän på måndag, men imorgon tar vi med oss packningen och beger oss till Robins faster i Stockholm. Nu är allt vi ska klara oss på i tre månader nedpackat i våra ryggsäckar. Här kommer packlistan, kanske kan vara lite till hjälp för någon som tänkt sig ut på en liknande resa i framtiden.

Viktiga papper m.m:
- Kopior på pass
- Vaccinationskort
- Extra passfoton
- Viktiga telefonnummer (ambassader, spärrservice för kontokort, flygbolad m.m.)
- Kopia på packlista om packningen blir stulen
- Utländska pengar
- Kartor och adresser till hotell
- Valutaguide

Kläder:
Robin:
- 1 par badshorts som funkar som vanliga shorts
- 1 par zip-off byxor (långbyxor och kortbyxor i ett)
- 3 linnen
- 1 t-shirt
- 1 varm långärmad tröja
- 1 underställströja
- 1 par långkalsonger
- 5 par kalsonger
- 4 par strumpor
Åker i ett par långbyxor och skjorta (+ någon mer tjock tröja?).

Jennifer:
- 1 bikini (behöver två, men köper den andra i Australien)
- 1 par zip-off byxor (långbyxor och kortbyxor i ett)
- 3 par shorts
- 2 lagom tjocka långärmare tröjor
- 7 par trosor
- 5 par strumpor
Åker i ett par jeans, en t-shirt och fleecetröja/jacka.

Praktiska saker/Övrigt:
- Resevåg
- Visselpipa
- Regnskydd för ryggsäckarna
- Flight pack (påse/väska att stoppa ryggsäcken i vid incheckning av bagage)

Jaaaa, det var väl i stort sett allt. Det blev en ganska lång lista.. ;)

Nu ska jag sova och hoppas att jag somnar snabbt utan att behöva ligga och oroa mig för att jag glömt något. Klockan 07.00 ringer klockan, skönt att det inte är allt för tidigt i alla fall! Kan inte fatta att det är imorgon vi åker... MEN DET ÄR DET! Nu jääääävlar! ;)

/Jennifer

2 kommentarer Kommentera

För latmaskar ;)

2012-01-05  |  22:33:23

För er som inte (av någon underlig anledning!?) har vår blogg lättillgänglig i era favoriter/bokmärken och tycker det är ALLDELES för jobbigt att skriva in hela långa adressen jordenruntpanittiodagar.blogg.se så kommer här en glad nyhet!

Nu har ni två lite kortare alternativ att välja på, nämligen:

jordenruntpanittiodagar.blogg.se funkar som vanligt såklart, så sammanlagt har ni nu TRE adresser att hitta till oss på! ;) Vilket ni väljer är upp till er! Hoppas jag gjort livet lite lättare för vissa av er.