Christchurch to Fiji

2012-03-24  |  21:46:27

Nu drar vi till Fiji!

Vi får se hur det blir med internet där, annars kommer en rejäl uppdatering om en vecka när vi landat i Los Angeles.
Ha det gött så länge!

0 kommentarer Kommentera

Kaikoura

2012-03-22  |  23:27:20

Bussresan till Kaikoura blev en ganska sa dryg sadan!
Kvallen innan hade vi namligen tagit ett sista farval till vara harliga svenskar - vi kommer sakna er - genom att dra barrundan i Queenstown igen och mojligtvis tagit lite for manga shotar..? ;)
Tre timmars somn fick vi innan det var dags for en elva timmars bussresa - huuur harligt!!?? ;)

Val framme i Kaikoura var det bara att fixa lite kak och stalla alarmet pa kvart i fem (alltsa pa morgonen, om jag behover fortydliga mig om det!)
Klockan sex skulle vi namligen antligen fa simma med vilda delfiner! Vi hade hort att Kaikoura skulle vara det basta stallet i Nya Zeeland att gora detta pa och det basta med allt ar att de ar helt vilda och inte ens matade av manniskor eller nagot liknande for att fa dem att simma med oss - utan det ar helt pa deras villkor och varan uppgift att underhalla dem sa att de vill simma med oss och inte tvartom!

Vi hade dessutom extra mycket tur. Vi hittade en flock pa runt 100 delfiner som vi fick simma med hela tiden, vilket inte var vanligt. Oftast fick man hoppa i pa ett stalle, simma tills delfinerna forsvann och sedan hitta en ny flock att simma med. Men antagligen lyckades vi underhalla vara delfiner sapass mycket att de valde att stanna med oss hela tiden! Sa sjuuuuukt haftigt!

De var verkligen nyfikna och simmade sa nara att det kandes som att man kunde ta pa dem hela tiden (dock fick vi ju inte gora det)! Till hoger, till vanster, ovanifran och underifran - overallt var det delfiner! Gissa om jag var i himmelriket!

Snurrade man runt och gjorde ljud kunde de komma och leka med en, typ simma som folja john i en cirkel. Oftast fick man ogonkontakt med dem och Robin brukade nicka till dem och fa ett "svar" tillbaka. Sa himla vackra och smarta varelser!

Dock blev vi bada tva riktigt sjosjuka pa grund av de riktigt stora vagorna och jag lyckades bli av med hela min frukost om ni forstar vad jag menar.. ;) (Hmm, undrar om delfiner gillar grot..? xD) Men det var det vart!

Jag har tyvarr inga bilder fran nar vi var i vattnet att visa, jag filmade istallet hela tiden under vattnet (och det far ni helt enkelt vanta med att se tills vi kommer hem), utan har bara bilder fran nar vi var pavag in mot land igen med baten. Har aven nagra sjukt haftiga filmer fran nar delfinerna och salarna (ja, vi sag coola salar ocksa! :)) foljer efter baten, sa aven det kan ni fa kolla pa nar vi kommit hem! ;)

En sadan otrolig upplevelse sa det gar inte att beskriva! Det basta ar, som sagt, att det ar helt vilda varelser!

Nu har vi en halvdag att spendera har i Kaikoura och i eftermiddag tar vi bussen mot Christchurch for att straaaaax ta flyget mot Fiji! Redan klara med Nya Zeeland!!? Helt ofattbart att tiden gatt sa snabbt!
Vi har fatt sa otroligt manga intryck och upplevt sa mycket, det gar inte ens att forklara allt! Allt ifran adrenalinkickar till otrolig natur och allt dar emellan - ni fattar inte hur underbart vi har haft det!

Franz Josef, Wanaka & Queenstown

2012-03-17  |  09:11:23

Okey guys, de senaste dagarna har varit ganska handelserika sa forbered er pa lang lasning...!

Let's start where we left off; glaciarvandring i Franz Josef.
Dagen startar med riktigt perfekt vader, soligt och lagom kallt. Med riktigt snygga outfits akte vi ivag till Franz Josef Glacier och delades in i grupper med varsin guide. Nar vi forst kom dit trodde vi att vi skulle fa vandra hela vagen upp till toppen och sedan se oss omkring dar uppe innan vi vandrade ner igen, ni ser pa bilden nedan att det ju inte verkar vara sa fasligt langt upp till de spetsiga isbergen vid horisonten, men vi kan saga er att pa den har bilden har vi redan vandrat i tre timmar och det ar ytterligare atta timmars vandring for en rutinerad och valtranad bergsklattrare kvar till toppen, det vill saga sakert cirka sexton timmars vandring for oss! ;)
Det ar ganska latt att missta sig pa avstand som ni kanske ser!

Vi hade en heldagstur pa sex timmar sa detta var i princip sa langt upp vi kom innan vi fick vanda nedat igen for att hinna hem i tid.

Vi vandrade genom isgrottor, tranga springor och branta stup, allting var ganska haftigt att se.
En aning forvanade over hur "lite" av glaciaren vi egentligen fick se (trots att det var ganska mycket) men anda imponerade vande vi sedan hemat och det blev slapp resten av kvallen.

Dagen darpa akte bussen mot Wanaka. Det blev en ganska lang dag pa bussen, men en sa otroligt vacker vag att man satt som fortrollad och dromde sig bort ungefar under hela bussresan. Vi stannade med bussen pa nagra stallen for att ta lite kort, bland annat hittade vi dessa spannande svampar:

Robin ville testa att ata dem for att se om han mojligtvis borjade hallucinera om blaa sma smurfar eller nagot liknande. Han at dem dock inte, som tur var.. ;)

I Wanaka bokade vi skydive men vadret sket sig for oss och vi kunde inte gora det varken pa eftermiddagen da vi kom fram till Wanaka eller morgonen innan vi skulle aka till Queenstown. Istallet blev det en svang till Puzzling world, ett litet roligt stalle fullt med knepiga illusioner och liknande. Sedan bar det ivag mot Queenstown!

Vi kom fram runt tre, checkade in pa hostelet, tog en svang pa stan och drog sedan ivag for att gora det roligaste jag gjort i hela mitt liv: Canyon Swing!

60 meter fritt fall och 200 meter stor gunga, exakt samma harliga kansla under fritt fall som i bungy jump, men du slipper studsa upp och ned i slutet av fallet och slungas istallet ivag som i en gunga. Dessutom var personalen ratt galna och eftersom man inte sitter fast i fotterna finns det sa himla manga mer olika satt att hoppa pa an i ett bungy jump!

Nar vi kom dit fick vi aven reda pa att om vi gjorde ett varsitt solohopp (som vi tankt fran borjan) fick vi ett gratis tandemhopp - inte sa vi val nej till det inte! ;) Sa det blev ett hopp tillsammans och sedan ett varsitt och vi var nog bada som hoga resten av dagen av den harliga adrenalinkicken! Sa sjuuuukt kul!

Pa kvallen samma dag traffades vi alla fran bussen pa en bar och kakade pizza tillsammans.

Nasta dag var det en heldag till Milford Sound som gallde! Fran atta till atta och en riktigt lang bussresa, men val vart det. Vi akte pa en stor katamaran forbi stora vattenfall och harlig omgivning och sag bade delfiner och salar riktigt nara baten. Fast bast av allt var nastan lunchbuffen! ;) Nar man ar van att leva pa nudlar och tonfisksmorgasar ar ett stort uppdukat buffebord som drommen!

Pa kvallen mottes alla fran bussen igen pa en annan bar, redo for utgang. Det var dags att saga hejda till alla pa bussen da de flestas vagar skiljdes at har i Queenstown. ;) Det blev dock inte alltfor sent, och tur var val det for dagen darpa skulle det ANTLIGEN vara dags for vart SKYDIVE! Fjarde gangen gillt!

Nar vi vaknade imorse och solen sken och vinden var lugn blev vi riktigt glada! Vadret har stallt till det for oss alla andra ganger vi forsokt hoppa skydive sa det vore val sjalva f*n om vi inte skulle fa gora det den har dagen heller - men antligen var vadret pa var sida! :)

Ungefar 3,5 kilometer uppe i luften, med en riktigt harlig utsikt, kastade vi oss ut for ett plan med ett fritt fall pa 45 sekunder och sedan seglade vi sakta med sakert ned mot marken igen. Ska jag vara arlig ar jag inte det minsta imponerad av skydive. Det ar nagot vi bada velat gora och jag skulle absolut inte vilja ha det ogjort, men sa har i efterhand var det inte lika roligt som jag trodde. Den forsta sekunden nar man slangde sig ut fran planet kittlade det till sadar gott i magen, men det var allt. Haftigt, men ingen adrenalinkick och inte ens mer kittlande kansla an nar man aker Balder pa Liseberg. True shit! Men nu har vi gjort det och det var fortfarande sjuuuukt coolt, och vi kan saga att vi hoppat skydive! ;)

Imorgon aker vi mot vart nast sista stopp i Nya Zeeland - sa himla sorgligt! Jag vill stanna langre!
Det blir en lang bussresa imorgon upp till Kaikoura dar vi har var sista aktivitet - simma med vilda delfiner.

Ser verkligen fram emot det - men ser inte fram emot att behova lamna Nya Zeeland.......

Kaiteriteri, Westport & Lake Mahinapua

2012-03-15  |  07:25:56

Det ar full rulle for oss just nu. Har hunnit med tva natter i Kaiteriteri, en natt i Westport och en natt i Lake Mahinapua - och just nu ar vi i Franz Josef - sedan sist gang vi skrev.

Fran Wellington till Kaiteriteri fick vi ta farjan over till sydon. I Kaiteriteri hade vi planerat att hoppa skydive i Abel Tasman nationalpark men vi fick tyvarr veta nar vi kom dit att vaderprognosen for de kommande dagarna inte sag bra ut, och eftersom de aldrig flyger nar vadret ar daligt hade de stallt in flygningarna och skickat in planet pa service. Naturligtvis hade vaderprognosen varit helt at h*lvete - som den alltid brukar vara - och vadret var istallet kanon de dagar vi var kvar i Kaiteriteri. Sa om de inte hade skickat in planet pa service just da hade vi kunnat hoppa, men istallet blev det en vandringstur for oss i nationalparken och lite salsafari (eeh, alltsa djuret sal - a med tva prickar over ni vet.. inte latt nar man inte har de tre sista bokstaverna i alfabetet pa tangentbordet. ;)).

Nationalparken var i alla fall huuuur fin som helst och det gjorde oss inte sa mycket att det inte blev nagot skydive, vi ska forsoka gora det i Wanaka istallet - eller i varsta fall Queenstown om vadret skulle vara daligt igen nar vi kommer till Wanaka.

Efter Kaiteriteri akte vi mot Westport och harifran borjar en av varldens top ten most scenic drives och slutar i Queenstown, dit vi kommer om nagra dagar. Vi var lite sugna pa jet boating i Westport, men snubben som korde baten hade varit tvungen att resa ivag av personliga skal sa det blev installt. Vi far se om vi hinner med jet boating i Queenstown, men egentligen ar det inte jatteviktigt.

Pa kvallen gick istallet alla pa bussen en promenad i solnedgangen och sedan blev det lite vin-/ciderdrickande i slutet av walken.

En ganska kul grej var att varan busschauffor startade en liten tavling at oss alla pa bussen nar vi kom till Westport. Tydligen var det inte alltfor ovanligt med inavel i staden och hon menade att manga av invanarna var riktigt fula, med lite extra fingrar, knolar och diverse. Sa vart uppdrag var att ta kort pa den fulaste invanaren och vinnaren skulle fa sina kort och filmer fran bungy jumpet i Queenstown gratis. Tror tavlingen blev lite bortglomd tyvarr, sa det blir nog ingen som far vinsten alls. Jag och Robin sag dock en riktig fuling pa mataffaren men lyckades inte vara diskreta nog att pilla upp kameran och ta ett kort, sa det blev inget med det for oss heller.

Dagen darpa akte vi mot Lake Mahinapua och stannade langs nagra stallen pa vagen, bland annat for att spana in pancake rocks och blow holes i Punakaiki. Val framme i Lake Mahinapua fick vi alla bo pa ett riktigt udda men charmigt stalle, med en 90-arig gubbe som drev hela "hotellet" och puben. Enligt tradition ar det maskerad varje kvall Kiwibussen besoker puben, det ar bara Kiwipassagerare som bor dar och far komma in pa puben sa vi hade den helt for oss sjalva kan man saga. Pa vag mot Lake Mahinapua skulle alla komma overens om en tema, och eftersom ingen backpacker har sarskilt mycket pengar alla lagga pa utkladnadskostymer sa kom vi fram till ett mycket passande tema: sopsackar. Alla skulle kla ut sig i sopsackar pa ett eller annat vis, sa i princip hela eftermiddagen bestod av att forsoka skapa de harliga kreationerna vi skulle ha pa oss senare pa kvallen.
Aven har var det tavling saklart - den som hade den snyggaste utkladnaden skulle vinna att fa gora canyon swing i Queenstown, som kostar runt tusenlappen, sa ganska harlig vinst anda!

Jag fixade mig en batmandrakt medan Robin gjorde en kostym a la Johnny English.
Vi har traffat och borjat hanga en del med ett gang svenskar pa bussen, ett par fran Trollhattan och tva tjejer och tva killar fran Kristianstad, varav en av tjejerna visade sig vara Amanda Fondells storasyster. Det blev Johannes fran Trollhattan som tog hem priset for basta utkladnad i hans sjojungfrudrakt, haha - det var ganska klockrent! ;)

Tidigare var vi bytt bussar ganska ofta for att vi valt att stanna lite extra natter pa vissa stallen och inte hangt med samma gang hela tiden, men nu verkar vi bli samma gang i atminstone en vecka och det ar riktigt kul att man hinner lara kanna varandra lite battre! Sara och Johannes fran Trollhattan var med fran var forsta buss men sedan "kom vi ifran varandra" under nagra nagar men hamnade pa samma buss igen i Kaiteriteri, sa de borjar vi kanna ganska bra nu. Skaneganget hamnade pa samma buss som oss i Kaiteriteri ocksa och hanger med hela vagen till Queenstown. Gillar verkligen vart "bussgang" nu och alskar hela grejen med Kiwibussen! Sa himla bekvamt och roligt satt att se Nya Zeeland pa - kan verkligen rekommendera det! ;)

Idag har vi tagit oss till Franz Josef dar vi blir kvar tva natter. Vadret idag har inte varit kanon om man sager sa, sa efter att vi kom fram har det bara blivit en liten tupplur, bastu (jaa, nu satan borjar vi komma till kallare klimat!) och tvatta klader. Imorgon daremot ska vi ut pa en hel dagstur i glaciarerna, blir nog haftigt och sakert ganska jobbigt! Ser fram emot det (och haller tummarna for att vadret ska vara bra!)....

2 kommentarer Kommentera

River Valley & Wellington

2012-03-10  |  08:40:23

Fran Taupo akte vi till River Valley dar det blev extrem white water rafting, det var sjukt kul och ja, ganska extremt! Jag trodde att man skulle kunna sitta tryggt och sakert i baten hela tiden, men nar guiden i borjan av turen gick igenom alla sakerhetsforeskrifter om hur man skulle agera om man hamnade i vattnet kandes det som att jag kanske misstagit mig och det borjade faktiskt bli lite nervost. Forsarna sag riktigt starka ut och inte ville val jag vara den som hamnade under en sadan och slog huvudet i en stor sten!? For olyckor hade helt klart skett under turerna, det blev vi ganska medvetna om senare.

Lyckligtvis klarade vi oss utan skador eller traumatiska upplevelser, varre var det for den stackars lilla brasilianskan som lyckades trilla i tva ganger och man kunde helt klart se paniken i hennes ogon nar hon sogs tag i strommen ratt mot en klippa. Hon klarade sig fint utan skador hon ocksa men man markte pa henne att hon blivit lite omskakad. I efterhand var det riktigt komiskt och kul alla sma incidenter som hande, men just i ogonblivket var det kanske inte lika roligt! ;) Spana in bilden i galleriet nar tva ben sticker upp precis vid mitt huvud - dar har vi forsta doppet for brasilianskan och nagon bild senare ser ni aven hennes andra ordentliga dopp. ;)

Sjukt kul var det i alla fall och det ska tusan vara lite skrammande ocksa - adrenalinkickar ar aldrig fel!

Efter white water raftingen akte bussen mot Wellington och kom fram pa kvallen. Jag och Robin bestamde att det var partydags och gick ut for att spana in klubbarna i Wellington!

Av sarskilda anledningar (som ni sakert kan klura ut sjalva) blev det en ganska lang sovmorgon idag, sedan bar det ut pa stan och vidare till ett museum dar vi spanade lite pa bland annat jatteblackfiskar, valskelett och dinosaurier. Intrade var gratis - och sadant maste ju utnyttjas! ;)

Imorgon tar vi farjan fran nordon vidare till sydon och Kaiteriteri. Aventyret fortsatter!

1 kommentarer Kommentera

Taupo

2012-03-07  |  08:16:03

Fran Rotorua tog vi oss till Taupo dar vi nu har spenderat tre dagar. Imorgon aker vi vidare till River Valley.
Forsta dagen da vi kom fram till Taupo runt lunchtid var det direkt dags for vart bungy jump!
Det ar det hopgsta bungy jumpet i Nya Zeeland med water touch, men absolut inte det hogsta. Detta var runt 50 meter hogt, men nu nar vi "varmt upp" med detta planerar vi pa att boka det pa 140 meter i Queenstown - for det var riktigt grymt! Hur som helst valde vi ju saklart att gora just en water touch pa hoppet, man fick valja om man ville vara torr eller doppas i vattnet, men vi ville atminstone doppa handerna sa det blev ett hand-/armdopp.

Ganska nervost innan man hoppat ut, men jag var sa himla taggad att jag till och med hoppade innan hon hunnit rakna till tre, haha! Och shit vilken harlig kick det var! Wiiiihaaaa!

Dag tva i Taupo gick vi upp klockan fyra for att aka till Tongariro och vandra bland vulkaner och bestiga "Mount Doom" fran Sagan om ringen. Fy helvete vilken javla promenad det blev! Det var helt arligt det jobbigaste jag varit med om pa riktigt lange - om inte i hela mitt liv!

Att klattra uppfor "Mount Doom" var verkligen inte att leka med och jag forstar verkligen Frodo i filmen nar han svimmar av utmattning - det var nastan sa att jag ocksa gjorde det! Tyvarr hade ju inte jag nagon Sam med mig som kunde bara mig pa ryggen, sa det var bara att kampa vidare tills vi nadde toppen.

Inte nog med att det var sjukt brant och sanden var sa los sa att man gled ned det steg man nyss tagit ungefar varje gang, utan det skulle aven komma stenbumlingar nedstudsandes i rejal fart for berget som man fick passa sig riktigt noga for. Ett tag dar var jag riktigt radd. Och jag forstar nu i efterhand varfor de pa kartan namnde nagot om att det var pa "egen risk"! Det fanns heller inga utmarkta stigar utan det var bara att sikta mot toppen och hitta sin egen vag som sag enklast ut. 2300 meter hog ar vulkanen, sa val uppe hade vi en ganska nice utsikt, langt ovanfor molnen!

Kan ju saga att bade jag och Robin ar riktigt nojda och stolta sa har i efterhand att vi tog oss hela vagen upp!

Klockan halv sex pa kvallen kom vi hem efter var vandringstur och da hade vi vandrat konstant (forutom nagra fa femminuterspauser) fran att vi kommit fram tills dess att bussen kom och hamtade oss igen - vilket blir cirka nio timmars vandring! Ni kan ju gissa om vi var ratt doda igar kvall!

Med lite traningsvark i kroppen idag har vi tvattat klader, solat och bara haft en soft dag med SOVMORGON (fy faaan sa efterlangtat!). Imorgon blir det upp igen och aka mot River Valley. Vi far se vilka aventyr som vantar oss dar!

6 kommentarer Kommentera

Glowworm Caves i Waitomo & Luging i Rotorua

2012-03-04  |  08:41:12

Denna dagen har varit extremt handelserik och sa javla AWESOME!!!!!!!!!!!!!!

Gick upp halv sex for att dra pa var black water rafting i grottorna i Waitomo. Var guide sa att vi var galna - jo tack, det var dock inte riktigt vart val att gora det sa tidigt pa morgonen! ;) Men tack vare att vi var de sista inbokade fran bussen blev vi bara fem stycken och helt plotsligt borjade vi bara se en massa fordelar med att fa ta morgonturen. Har ar ett youtubeklipp pa vad vi gjorde:

Ooooops, lankade visst till fel klipp..! ;) I galleriet finns lite bilder (JAAAA, antligen kan vi ladda upp lite bilder!) fran varan AWESOME TRIP!

Det hela borjade med att vi fick lara oss hur vi skulle hissa ned oss sjalva i grottan med rep och darefter var det sjalvklart dags att gora det ocksa. Hangandes i ett rep gled vi ned i ett 35 meter svart hal ratt ner i marken. Tajt mellan bergsvaggarna blev det ocksa efter en liten bit.
Nere i grottan var det kolsvart, vart enda ljus var skenet fran vara lampor pa hjamlarna och lysmaskarna i taket. Lysmaskarna var sjukt haftiga att se. Sma bla/grona prickar i "taket" med langa tradar hangandes nedanfor.

Efter en kort promenad var det dags att aka linbana ner till annu lite lagre hojder i grottan. Alla slackte sina lampor nar vi svingades ner en for en. Efter lite varm choklad och en sjukt god kaka var det dags att bli blota!
Vi hoppade ner med ringar i vattnet och man fick sig en rejal kallsup nar man fullkomligt drankte hela kroppen i det iiiiiiiskalla vattnet!

Nu kommer fortsättningen med åäö, för nu skriver jag från Robins platta. ;) Sedan flöt vi runt på våra ringar och beundrade lysmaskarna och alla häftiga formationer i bergen ett litet tag och sedan ledde guiden oss genom mörkret fram till en fors samtidigt som han sjöng en fin version av My heart will go on, haha, ganska härlig akustik där nere! ;)
Sedan slidade vi nedför forsen i en rutschkana, bilden i galleriet där ni bara ser en hjälm som dyker ner i vattnet föreställer min graciösa landning i slutet av kanan... ;D

När det var dags att ta sig upp från grottan fick vi klättra upp genom ett hål med ett vattenfall forsande rakt mot oss. Det var verkligen ett äventyr kan man säga! Värt vartenda öre! Black Abyss med Black Water Rafting Co hette vår tur och tog ca fem timmar.

Efter en varm dusch och varm soppa gick bussen direkt mot Rotorua och det var dags för LUGING! Tänk er Mario Cart eller gocart utan motorer, bara plastlådbilar med cykelstyre drivna av gravitationen, aaaaaskul! Tre färder nedför banorna blev det, två gånger tävlade alla vi från Kiwibussen med varandra trots att racing var totalt förbjudet (så buuuusigt av oss... ;)) och Robin kan ju faktiskt skryta med att ha vunnit en av gångerna! ;D Luging var riktigt kul, och Robin är helt frälst, lär bli mer av det på resan.

Kort sagt har dagen varit riiiiiiiktigt jävla lyckad på alla sätt och vis! Lätt bästa dagen på resan so far, det kan vi båda hålla med om!

Imorgon åker vi till Taupo och där blir det bland annat BUNGY JUMP! Vi hör av oss inom kort om vi överlevt eller inte...

By the way så har vi som sagt äntligen lagt upp lite BILDER, yeeey! De sista bilderna från Australien är upplagda och så har vi precis börjat fylla vårt Nya Zeeland-album. Take a look!

4 kommentarer Kommentera

I äventyrslandet!

2012-03-03  |  09:34:59

Detta med att lägga upp bilder funkar ju sådär... :P Jaja, det fixar vi snart - hur som helst har i alla fall tre dagar i Nya Zeeland passerat och än så länge kan vi ju inte säga annat än att vi är riktigt imponerade av detta landet! Vi fryser dock lite, 20 grader är riktigt kallt när man är van vid 30.. ;)

Vi landade i Auckland kvällen den 29 och spenderade sedan hela nästa dag där för att dagen därpå hoppa på Kiwi Experiencebussen och låta äventyret börja!
I Auckland hade vi inte värst mycket att göra, det blev mest promenader i staden och koll i affärer, en storstad utan någon särskild charm helt enkelt.

Vi tog Kiwibussen mot Hot Water Beach dagen därpå, en pytteliten stad känd för - just det - stranden med sitt varma vatten som man när tidvattnet är lågt gräver sig ned till för att lägga sig i sin egna lilla "varma källa".

"Huvudattraktionen" för dagen var dock något annat, nämligen Cathedral Cove, där bland annat scener från Narnia spelats in. Vi paddlade kajak genom några grottor vilket var riktigt coolt och fram till Cathedral Cove där vi klev av på stranden för att se närmre på den stora grottan och all häftig natur runtomkring, plus att vi fick varm choklad / espresso och kaka. ;)

Imorse åkte vi från Hot Water Beach mot Waitomo där tanken var att vi skulle få köra lite "black water rafting" i de häftiga underjordiska grottorna som lyses upp av lysmaskar som hänger i "taken". Tyvärr var det så många på bussen som ville göra det så några blev tvungna att vänta med turen tills imorgon - och vi var givetvis två av dem. Så imorgon klockan sju på morgonen är det vår tur, ingen sovmorgon för oss inte! ;)

Dagen har istället bestått av promenader och chill. Mer action blir det imorrn när vi som sagt ska på underjordiska äventyr från sju och fem timmar framåt och därefter drar direkt vidare till Rotorua för "luging". Vi förklarar senare lite mer vad det innebär.. ;)

Nu ska vi förbereda för morgondagen så vi inte behöver ställa klockan mitt i natten! Ha det gööööööööött!