Fraser Island

2012-02-15  |  09:00:53

Oj oj, har inte hunnit skriva har pa jattelange nu, har varit fullt upp for oss och inte latt att fa tag pa internet overallt.
Sedan forra inlagget har vi hunnit med en langpromenad i nationalparken i Noosa, tagit bussen till Hervey Bay och varit pa Fraser Island i tre dagar.

Nationalparken i Noosa var hur vacker som helst, en riktigt skon promenad pa fyra timmar dar vi tog massor av kort. Onskar jag kunde lagga upp bilder nu men det finns inga USB-portar att komma at pa denna datorn sa det blir varken bilder fran Noosa eller Fraser Island att se idag tyvarr.. :(

Efter promenaden i nationalparken blev det en tupplur vid poolen pa hostelet och sedan ivag for att handla lite mat. Vi festade till det pa kvallen med nachochips och sura maskar (som jag langtat efter sedan sist gang jag var i Australien! ;)), en varsin ol/cider och en flaska rose. Harligt att kunna lyxa till det sa pa en vanlig torsdag! ;)

Dagen efter tog vi bussen till Hervey Bay, kande mig som hemma da vi bor pa samma hostel som sist gang jag var har. Nar vi checkade in pa nytt igar efter Fraser Island fick vi till och med samma rum som jag hade for fyra ar sedan! Tva natter efter att vi anlant till Hervey Bay akte vi ut pa var Fraser Island-tur i tre dagar.

Forsta dagen vandrade vi genom regnskog till Basin Lake, gick langs Wangoolba Creek och badade i Lake McKenzie. Lake McKenzie var ett riktigt paradis med vit sand och kristallklart vatten, och det basta av allt var att det ar en sotvattensjo sa man blir inte alldeles klibbig och acklig som man kan bli efter att ha badat i saltvatten.
Finns flera olika sjoar pa Fraser Island och ar nagra av de med renast vatten i hela varlden. Det tar ca. 80 000 - 100 000 ar for vattnet att fardas hela kretsloppet runt da det filtreras genom sa mycket sand (hela on bestar av sand och ar varldens storsta sando - you know!).

Andra dagen akte vi upp mot en utkiksplats kallad Indian Head och pa vagen dit tog vi en flygtur i ett litet propellerplan som lyfte direkt fran stranden. Var haftigt att se on fran ovan med all regnskog, alla sanddyner, sjoar och havet. Efter flygturen fortsatte vi upp mot Indian Head och fick se en riktigt harlig utsikt! Nedanfor i vattnet sag vi rockor och en haj.
Efter en riktigt svettig lunch pa stranden fick vi antligen svalka av oss i Champagne Pools, dar havet ar "inbaddat" i klippor och gor det sakert att bada dar. Annars rekommenderades det inte att bada i havet pa just den kustsidan, da undervattensstrommarna ar extremt starka och det finns bade tigerhajar och farliga maneter i vattnet.
Efter Champagne Pools akte vi mot Eli Creek och stannade till pa vagen vid skeppsvraket Maheno och Pinnacles Coloured Sands, traffade aven pa en dingo. Framme vid Eli Creek hoppade vi i det riktigt svalkande och rena vattnet och vandrade motstroms uppfor tills vi tillslut vande och flot med hela vagen ned igen - riktigt harligt!
Efter kvallsbuffen blev det tva kalla cider/ol och kortspel innan vi som tva doingar la oss och sov.

Sista dagen var vi bara sex stycken med var guide. Dagarna innan hade vi varit ca. 20 men det gick att valja mellan tvadagars- eller tredagarstur och de flesta hade tydligen valt tvadagars. Skont att vara sa fa! Blev en riktigt relaxad dag da vi inte var sa manga och tempot var lite lugnare.
Vi akte forst till Lake Wabby och badade med catfishes, ganska stora som inte alls hade nagot emot att simma bara nagra decimeter ifran en. Sjon lag precis vid Hammerstone Sandblow och det sag ut som en stor oken, med en sjo i utkanten - ganska haftig syn. Vi tog en lunch pa Eurong Beach Resort och akte sedan till Lake Birrabeen, vart sista stopp. Efter lite chill vid den sjon begav vi oss mot farjan pa de skumpiga sandvagarna i var fyrhjulsdrivna buss.

Riktigt tur med vadret hade vi alla tre dagarna ocksa och vi ar supernojda med turen!

Idag har blivit en riktigt lugn dag i Hervey Bay. Vi har handlat mat, tvattat och hangt klader och ikvall ska vi packa for att bege oss mot Airlie Beach imorgon kvall med nattbussen.

Jag tankte sa klart att jag skulle ladda upp alla bilder idag, fran bade Noosa och Fraser Island, men som sagt finns ju ingen USB-port pa denna datorn sa det blir inget med det. :( Hoppas bara att jag hinner ladda upp innan vi beger oss ut pa segligen i Whitsundays, kommer ligga riktigt efter med bilduppladdningen annars! ;)
Som ni sakert forstar kan jag inte ladda upp alla bilder vi tagit, utan far valja ut nagra fa som visar det mesta, resten far ni se nar vi kommer hem! ;) Hall utkik efter bilderna sa kommer de forhoppningsvis om nagon dag. :)

Vi hinner forhoppningsvis med ett inlagg till innan vi aker ut pa seglingen, annars hor ni inget mer av oss forran om fem-sex dagar. Ha det bra sa lange, vi ska njuta lite at er med! ;)

/Jennifer

4 kommentarer Kommentera

Postat av Maria  |
2012-02-15  |  10:33:37

Aaaah, blir bara sååå avundsjuk av att bara läsa om era dagar. Kanske lika bra att man inte fick se bilder ocskå ;)

Unnar er dock alla fantastiska upplevelser. Jag får resa genom er. Var rädd om er. Kramar i massor

Postat av Malle  |
2012-02-15  |  10:49:19

FYYYYYYYYYYYYYYY vad avundsjuk jag blir! Längtar också tillbaka till Fraser Island nu! Det verkar ju vara mycket samma ställen som vi var på? Champagne pools var ju häftigt! Åh... Hoppas ni hinner ladda upp kort.

Var vår hyresgäst kackerlackan kvar i rummet förresten? :)

Puss & kram

Postat av Farsan  |
2012-02-15  |  11:12:42

SNÖN FALLER OCH VI MED DEN;(

De ä skamligt att vissa ska ha de så gött:)

MPFRS

Postat av Pia  |
2012-02-15  |  13:09:49

Härligt Ni har det.Avundsjuk jaa.Vad rädda om Er. kramar:)