Fiji och Los Angeles

2012-04-07  |  04:51:58

Joda, vi lever! Vi har bara inte haft tillgang till internet pa Fiji och helt enkelt inte haft tid i Los Angeles. Nu har vi en lugn kvall i San Diego och har val en hel del att beratta. Bilder kommer nar min kara syster hjalpt mig lagga upp dem, kan skicka via mail men inte lagga upp dem pa galleriet (gammal dator har pa hotellet som inte klarar av sadant.. ;)). Sa vi far val helt enkelt borja beratta i ratt ande... (Varning for laaaang lasning och stavfel, har lite ont om tid att fa ihop detta langa inlagg!)

Den 25/3 landade vi pa Fiji, ovetande om vad som vantade oss.. ;)
Vi fick ett fint hotell precis vid stranden och at middag pa uteserveringen med eldshow som underhallning. Dagen darpa akte vi mot hamnen for att paborja var tur ute pa Yasawaoarna. Tanken var att vi skulle fa bo pa fyra olika oar under sex dagar, snorkla, bada, bli bruna, aka pa hajsafari och ha det javligt gott, meeeeeeen sa blev ju inte riktigt fallet. ;)

Vi fick dock tva eller tre fina dagar med sol och hann med en tur till nagra grottor dar vi simmade genom ett hal under vattnet till ett kolsvart "rum" inne i grottan. Ganska coolt.

Sedan borjade ovadret...

Vi hade hunnit forflytta oss fran tva oar till den tredje nar regnet borjade osa ner. Efter var forsta natt dar blev vi tvungna att "fly" till grannon p.g.a. oversvamningarna. En sten slog igenom vaggen i ett dormrum och ett trad foll over ett dubbelrum sa det kandes inte langre sakert att stanna dar.

Pa on som vi "flydde" till (som egentligen inte var med i var rutt) blev vi kvar i tre dagar eftersom ingen bat kunde ta oss darifran. Den baten som hamtade upp alla passagerare, och var enda transporten mellan Yasawaoarna och huvudon, brukade aven komma med mat och andra nodvandigheter till resorten pa oarna, men eftersom den inte kunde ta sig ut pa vattnet pa de tre dagarna fick vi inte heller nagon ny mat till resortet.

Jag kanske bor klargora att dessa "resort" som vi bodde pa ar alla pa ganska sma oar, mitt ute i ingenstans, och "forsorjer" bara sig sjalva. Det finns inga butiker eller nagon direkt civilisation i narheten sa all mat du ater lagar de pa resorten till dig.

Efter var andra dag tog allt flaskvatten, all dricka och allt snacks (typ chips, notter och kakor) slut i "baren" och man markte direkt att det blev "man tager vad man haver"-maltider. Ris och papaya var standard till varje lunch och middag (for det hade de val antagligen gott om) och for att ge oss kott till maten fick vi ena dagen fick uppfiskad fran havet och de andra dagarna fick tva tuppar pa garden offra sina liv. Vi sag till och med nar de jagade den ena stackars tuppen med pinnar och kokosnotter for att fa dod pa den. Lyckligtvis var ju jag nagot av en "specialare" (veggie) och fick alltid min egen gryta med mat, aven om den inte var sa exklusiv slapp jag i alla fall ata benig tupp slaktad for en timme sen.

Rinnande vatten och elektricitet fanns inte heller sa vi fick borja spara batteriet i mobilerna rejalt for att kunna ringa hem till foraldrarna lite da och da och rapportera om laget. Det blev heller ingen dusch pa flera dagar.

Dagarna blev ganska langa kan jag ju saga. Du kunde inte ga ut for att gora nagot, du har ingen elektricitet (ingen dator/internet, tv, musik, you name it) och du har redan spelat kortspelet skitgubbe tretusen ganger och kanner inte riktigt for att ta en ny omgang med kortspel. Vad gor man? Eeeh, typ vantar. Vantar pa att baten ska komma och radda dig fran den javla on!

Samma dag som vart flyg skulle ga till Los Angeles var vi fortfarande fast pa on. "Som tur var" var vadret annu samre pa huvudon och alla flyg ifran Nadu blev istallda, sa pa sa satt flog ju inte planet ivag utan oss i alla fall.

Dagen darpa fick vi antligen ett gladjebesked - baten skulle komma och hamta oss idag! Darefter kom de daliga - tva cykloner var pa vag mot Fiji och skulle de komma hit skulle det troligtvis bli sa illa att vi inte hade kunnat lamna on pa nagon vecka. Hur som helst tog vi baten mot huvudon och hoppades pa det basta.

Vart hopp gjorde nog susen och vi fick veta pa kvallen att cyklonerna hade bytt riktning och skulle inte komma till Fiji. Vi blev inbokade pa flyget till Los Angeles dagen darpa och fick bo pa det sista lediga hostelet i hela Nadi.

Lyckan nar vi fick checka in vart bagade pa flygplatsen var obeskrivlig! Vilken enorm lattnad!
ANTLIGEN skulle vi fa komma till LA - som vi langtat!

Flyget gick den 3/4 kl. 22.00 fran Nadi, tog 10 timmar och landade i LA kl. 13.00 den 3/4. Forklara det ni!!? ;)
Haha, ganska knappt med den tidsskillnaden, men bara till var fordel eftersom vi i princip fick tillbaks en hel dag.

Val framme i LA checkade vi in pa ett riktigt lyxigt hotell mitt i Hollywood som vi hittat pa natet med ett supererbjudande! Originalpriset var ungefar det tredubbla mot vad vi fick betala - huuuur vart!!? ;)

Varje morgon tog vi ett traningspass i gymmet innan vi gick till frukosten dar de gjorde din egen omelett med valfri fyllning. ;) Ganska nice place.

Forsta heldagen i LA drog vi till Santa Monica och spanade in Santa Monica piren och alla butiker som fanns dar. Jag lyckades shoppa converse, billabongbikini, spetstop, jeansvast, jeansshorts, bandeau, halsband och orhangen for dryga tusenlappen. Det ser jag som lyckad shopping det!

Nasta dag gick vi till en lookout for att se Hollywoodskylten och ta lite bilder, drog en svang pa Walk of fame, sag LA Ink och Kat Von D och sedan vidare till Beverly Hills shoppingcenter.

Jag fick till och med en egen stjarna! ;)

Jo, Hollywoodskylten ar sa liten i verkligheten, den ser bara mycket storre ut pa tvn... ;)

Det var tyvarr all tid vi hade i LA pa grund av att vi blev fast pa Fiji sa idag har vi tagit bussen till San Diego dar vi ska spendera tre natter. Let us see what this town has to offer...

(Bilder i galleriet kommer snaaaaaaart, vi lovar!)

3 kommentarer Kommentera

Postat av Maria  |
2012-04-07  |  07:39:25

Åh vad roligt att de äntligen finns något nytt att läsa i er blogg. Pga av tidsskillnaden gäller det ju att vara uppe med tuppen (ha ha nu fick jag till det i dessa påsktider) för att kunna skypa med er så vi hoppas på lite tätare bloggande nu när ni är i civilisationen. Ser fram emot lite bilder och är väldigt glad över att allt gick bra med er när ni satt fast i ovädret på fiji. Ser att regnet o åska fortsatt att härja över fiji o att normal flygtrafik kom igång först den 5:e så ni hade tur som kom iväg när ni gjorde. Hoppas ni har det bra i San Diego och att ni slipper råka ut för mer missöden på er fortsatta resa. Massor med kramar från oss alla här hemma. MoP

Postat av Pia  |
2012-04-07  |  17:16:05

Skönt att veta att Ni har det bra. Vilka äventyr Ni får vara med om. Njut nu av Eran fortsatta resa. Ser fram emot att läsa eran blogg. Väntar på bilder.

Många kramar:)

Postat av Marlene  |
2012-04-08  |  16:29:26

Nu är bilderna inlagda :)